Prof. Dr. Türev BERKİ

“Kusursuz bir teknik ve inandırıcı bir ifade gücü... Primus am Piano: Türev Berki.” Berliner Morgenpost

1970’de Ankara’da doğan Türev Berki, piyano öğrenimini Elif ve Bedii Aran’ın öğrencisi olarak, ünlü ikilinin kurduğu Aran Müzik Merkezi’nde tamamladı. 1982’de

Berlin’de düzenlenen 29. Uluslararası Steinway Piyano Yarışması’nda birincilik ödülünü kazandı. 1983’de İtalya’da katıldığı Senigallia Uluslararası Genç Piyanistler Yarışması’nda ise ödüle lâyık görülen beş yarışmacı arasında yer aldı.

1990’da Polonya’daki Sopot Müzik Festivali’ne davet edilen ilk Türk piyanist oldu. 1993’de Türkiye Cumhuriyeti’nin 70. Kuruluş Yıldönümü etkinlikleri kapsamında Amerika Birleşik Devletleri’ne kültür elçisi sıfatıyla davet edilerek Washington D.C.’de bir resital verdi. 2001’de ise, Moons and Stars Project organizasyonu çerçevesinde New York’un ünlü konser salonu Carnegie Hall’daki performansı geniş yankı uyandırdı.

1991, bu tarihten sonraki meslek yaşamını piyanist ve müzik teorisyeni olarak farklı bir perspektif ve yoğunlukta sürdürme kararını aldığı yıl oldu. Bu kararın ardında; bilimsel çalışma ve akademisyenliğin, üniversitede görevli hukukçu bir anne ve matematikçi bir babanın oğlu olarak çocukluk yıllarından itibaren ilgi duyduğu bir yaşam biçimi oluşu ve müziği anlama tutkusu yatmaktaydı. 1997’de, yaklaşık altı yıllık bir çalışmanın ürünü olarak Prof. Dr. Ali Uçan’ın danışmanlığında tamamladığı Mozart’ın Piyano Konçertolarına İlişkin Bir “Çerçeve Kadans Modeli” başlıklı Doktora tezi, bilim ve sanat çevrelerinde geniş yankı uyandırdı ve Mozart’ın kadans anlayışına açıklık getiren bir çalışma olarak değerlendirildi. Gerek yorumcu, gerekse bilim insanı olarak edindiği bu farklı kimlik; 1998’de dünyanın en büyük kariyer organizasyonlarından Junior Chamber International tarafından Türkiye’nin Kültür Alanında En Başarılı Genci olarak ilan edilmesine ve 2008’de Hacettepe Üniversitesi Sanat Ödülü’ne lâyık görülmesine gerekçe teşkil etti.

Türev Berki, müzik analizi ve sistematik müzikoloji konularına odaklanan çalışmalarını, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Teorileri Anabilim Dalı profesörü olarak günümüzde de sürdürmektedir.

Türev Berki, solist olarak Türkiye’nin önde gelen orkestralarıyla verdiği konserlerde, Andrey Anihanov, Antonio Pirolli, Erol Erdinç, İnci Özdil, Sıdıka Özdil Gardner, Naci Özgüç, Hakan Kalkan ve Orhun Orhon gibi şeflerle aynı sahneyi paylaşmıştır. Bu çerçevede, sanatçıyla Özdil Kardeşler arasında

“Kusursuz bir teknik ve inandırıcı bir ifade gücü... Primus am Piano: Türev Berki.” Berliner Morgenpost

2006’dan bu yana süren meslekî birlikteliğin ürünlerini, Çağdaş Türk bestecilerinin yapıtlarının dünya ve Türkiye prömiyerlerine sahne olan seçkin performanslarda görmek mümkündür: İlhan Usmanbaş’ın 1992 tarihli Solo Piyano ile 12 Çalgı başlıklı yapıtının dünya prömiyeri, eserin bestelenişinden tam 16 yıl sonra, 25. Uluslararası Ankara Müzik Festivali kapsamında Türev Berki ve İnci Özdil yönetimindeki orkestra@modern tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu performansın yer aldığı CD, Evin İlyasoğlu’nun, Usmanbaş’ın yaşamı ve yapıtlarını konu alan Ölümsüz Deniz Taşlarıydı (Yapı Kredi Yayıncılık, 2011) adlı kitabının ekinde yayınlanmıştır. Türev Berki, Özkan Manav’ın Yansımalar başlıklı yapıtının Türkiye prömiyerini ise, 2007’de Sıdıka Özdil Gardner ve Antalya Devlet Senfoni Orkestrası üyeleriyle gerçekleştirmiştir.

Türev Berki’nin Çağdaş Türk Müziği’nin tanıtılmasına yönelik katkıları, yukarıda anılan etkinliklerle sınırlı değildir. Sanatçının yurtdışında verdiği hemen her resitalin programında bir Türk bestecinin yapıtını görmek mümkündür. Türev Berki’nin 2006’da University of North Texas’ta (A.B.D.) verdiği resitalde seslendirdiği, Adnan Saygun’un Aksak Tartılar üzerine On Etüd başlıklı albümü büyük ilgi görmüş ve bu üniversite bünyesindeki College of Music’te Piyano Performansı Doktora Programı repertuarına alınmıştır.

Türev Berki, son yıllarda, müzikolojik bir bakış açısıyla da şekillenen temalı konserlere ve konferans- resitallere ağırlık vermektedir. Bunlara örnek olarak, 2006’da Samuel Barber’ın tüm solo piyano yapıtlarını seslendirdiği ve bünyesinde karşılaştırmalı analizler de barındıran Barber Akşamı ve 2008’de piyanist Pamela Mia Paul ve perküsyonistler Christopher Deane ve Mark Ford ile aynı sahneyi paylaştığı Bartók performansı gösterilebilir. Türev Berki’nin İki Ülke, İki Kültür, Bir Yorumcu adıyla yarattığı ve Rotary International tarafından organize edilen proje ise, Wagenseil’dan Usmanbaş’a ve Schmidt’ten Erkin’e ulaşan geniş bir yelpazede Avusturyalı ve Türk kompozitörlerin piyano yapıtlarını çok sayıda müzikseverle buluşturmuş ve her iki ülkede de büyük yankı uyandırmıştır.

Türev Berki 1998’den bu yana Steinway Sanatçısıdır.

E-posta: tberki@hacettepe.edu.tr